Tjedan znanosti 2024.

Bernarda Bošnjak, studentica 2. godine diplomskog studija Nakladništva i Informatologije i doc. dr. sc. Darko Lacović sudjelovali su od 6. do 9. veljače 2024. na Tjednu znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku s posterom pod nazivom Kontemplativne prakse u knjižnicama.

Kako kritički vrednovati informacije?

Dana 7. 2. 2024. povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta i 25 godina Odsjeka za informacijske znanosti, Borna Petrović, student 1. godine diplomskog studija Informatologije i Lucija Belošević, studentica 1. godine diplomskog studija Nakladništva održali su pod vodstvom doc. dr. sc. Marije Erl Šafar i dr. sc. Tihane Lubine, više asistentice u II. gimnaziji u Osijeku radionicu Kako kritički vrednovati informacije? za učenike 2. razreda. Učenicima su kroz aktualne primjere s hrvatskih novinskih portala na mreži predstavljeni koncepti informacijske pismenosti i kritičkog vrednovanja informacija kroz domene točnosti, svrhovitosti i relevantnosti uz poseban naglasak na vrednovanje svakodnevnih informacijskih izvora, u prvom redu sadržaja objavljenog na društvenim mrežama. Učenici su aktivno sudjelovali u kratkim raspravama tijekom radionice te pokazali, već i u ovoj dobi, visoku razinu informacijske pismenosti i osviještenosti o prisutnosti štetnih i netočnih informacija na internetu.

Studenti Informatologije u posjetu Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu i Hrvatskom državnom arhivu

19. siječnja 2024. studenti 1. godine dvopredmetnog diplomskog studija Informatologije posjetili su zajedno s nastavnicima prof. dr. sc. Damirom Hasenayem i dr. sc. Ines Horvat u sklopu terenske nastave kolegija Metode zaštite papirne građe i Zaštita digitalnih podataka Nacionalnu i sveučilišnu knjižnicu u Zagrebu i Hrvatski državni arhiv.

U Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici posjetili su Odjel zaštite i pohrane gdje su iz prve ruke vidjeli neke od postupaka konzervacije i restauracije papirne građe, materijale i spremnike za pohranu arhivske kakvoće te osnovne pretpostavke opremanja i uveza građe. Također su se upoznali s procesom zaštitnoga snimanja i izrade preslika građe i za to potrebnom infrastrukturom te su posjetili zatvoreno spremište gdje su vidjeli primjere dobre prakse pohrane.

Nakon toga zaputili su se u Hrvatski državni arhiv gdje su nakon vođenog obilaska zgrade imali priliku vidjeti postupke čišćenja i uklanjanja mrlja na nekoliko primjera staroga i vrijednoga gradiva te, između ostaloga, popravaka oštećenja na papiru dolijevanjem papirne kaše kao primjera dobre prakse tradicionalnih metoda zaštite. Upoznali su se s alatima, materijalima i uređajima potrebnim za restauraciju te im je bilo predstavljeno i nekoliko prethodno uspješno realiziranih restauracijskih projekata.

Oba su posjeta studentima zorno prikazala praktičnu izvedbu do sada naučenih teorijskih pretpostavki metoda zaštite papirne građe te im kao budućim informacijskim stručnjacima naglasila važnost razmatranja procesa zaštite na svim razinama.

Borna Petrović

BOBCATSSS 2024

Borna Petrović i Martina Slobođanac, studenti 1. godine diplomskog studija na Odsjeku za informacijske znanosti, te prof. dr. Sanjica Faletar, sudjelovali su u međunarodnoj konferenciji BOBCATSSS, koja se od 23. do 25. 1. 2024. održala na Sveučilištu Coimbra, Španjolska. Na konferenciji su predstavili rad pod naslovom Croatian and Portuguese students’ perception and expectations of the LIS program and profession, koji su izradili u suautorstvu s kolegicama iz Portugala (Ana Lúcia Terra, Beatriz Marques Chaíça i Carolina Alves).

Najava Ljetne škole ESSIS 2024 (Villach, Austrija)

Europska ljetna škola informacijskih znanosti (ESSIS 2024) intenzivni je jednotjedni nastavni događaj za studente informacijskih znanosti. 

Konačni program još nije dostupan, ali ESSIS predavanja pokrivati će sljedećih pet područja:

  • Inovacije i napredak u informacijskim znanostima
  • Metodologija istraživanja u informacijskim znanostima
  • Načela organizacije i pronalaženja informacija
  • Studije korisnika i potrebe za informacijama
  • Izrada i upravljanje digitalnim sadržajem

U jutarnjim satima održavat će se interaktivna predavanja i grupne rasprave. U poslijepodnevnim satima studenti će imati radionice i grupni rad. Osim toga, društveni program omogućit će vam da doživite Villach i njegovu okolicu.

ESSIS 2024 organiziraju sljedeće institucije: School of Management at Carinthia University of Applied Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences University of Osijek, University of Hildesheim, and University of Barcelona. ESSIS 2024 provodi se uz djelomičnu potporu Erasmus+ programa DECRIS – Digital Education for Crisis Situations: Times when there is no Alternative (2020-1-HR01-KA226-HE-094685), u kojem su sudjelovali profesori našeg Odsjeka.

Zainteresirani studenti svoj iskaz interesa mogu prijaviti ispunjavanjem ovog obrasca.

Više informacija o ESSIS 2024 pronaći u službenom pozivu.

Kontakt profesor na Fakultetu je Tomislav Jakopec (tjakopec@ffos.hr)

Gostujuće predavanje – Andrej Mlinarević i Luka Buljan

U petak, 19. siječnja 2024. godine zaposlenici tvrtke Prototyp, Andrej Mlinarević i Luka Buljan, održali su odlično predavanje studentima 2. godine prijediplomskog studija na Odsjeku za informacijske znanosti. Predavanje pod nazivom CroAI Your Future Superchanged upoznalo je studente sa širokim spektrom upotrebe AI alata uz vrlo zanimljive i konkretne primjere. Hvala predavačima i CroAI Association na pomoći pri organizaciji ovog predavanja.

Gostujuće predavanje – Sabina Rako

Kolegica iz Sveučilišnog računskog centra – SRCE Sabina Rako održala je gostujuće predavanje studentima 1. godine diplomskog studija Informatologije na Odsjeku za informacijske znanosti na kolegiju Predmetno označivanje i pretraživanje. Predavanje se održalo u vrijeme nastave, u petak, 15. 12. 2023. u 11,30 u učionici 16.

U predavanju ,,Obrada teksta u programskom jeziku R” studentima se predstavio programski jezik R i popratna radna okruženja (R i R Studio Desktop) te njihove mogućnosti u kontekstu strojne obrade teksta. Studenti su se na praktičnim primjerima upoznali s postupkom obrade teksta u R-u, od učitavanja potrebnih paketa, pripreme teksta, pročišćavanja teksta, izrade obrnute datoteke/indeksa te izrade matrice pojavljivanja s dodavanjem težine i bez dodavanja, kao i popratnih jednostavnih vizualizacija. Dan je i primjer obrade teksta na engleskom i hrvatskom jeziku s ciljem poticanja rasprave o sličnostima i različitostima. Dodatno, dan je i pregled mogućnosti stjecanja vještina vezanih za uporabu R-a za studente, kao i nekoliko primjera nacionalnih arhiva korisnih za buduće stručnjake u području informacijskih znanosti.

Književna senzibilizacija

Tribina Književna senzibilizacija već se nekoliko godina organizira u zagrebačkom Književnom klubu Booksa, a 14. 12. 2023. po prvi puta se održala u Osijeku, u suorganizaciji Filozofskog fakulteta i Društvenog ateljea DKolektiva s ciljem senzibilizacije javnosti o problematici međukulturnog dijaloga i općenito ljudskih prava u kontekstu suvremenih migracija kroz razgovor o suvremenim književnim djelima ukrajinskih autorica i osobnu ispovijest.

U vrlo zanimljivom formatu književne tribine, voditeljica i autorica ovog projekta Ksenija Banović, književna prevoditeljica s bugarskog jezika i knjižničarka, ugostila je Olgu Olinski, sveučilišnu profesoricu iz Ukrajine koje je podijelila svoju osobnu priču o dolasku u Osijek. Pored nje, na tribini su sudjelovali i Natalija Havelka (Centar za mir nenasilje i ljudska prava), Mirna Šostarko (DKolektiv – organizacija za društveni razvoj) i Sanjica Faletar s Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku. 

Tribina je održana povodom nadolazećeg Svjetskog dana migranata koji se obilježava 18. 12., u okviru nastave na temu društveno odgovornog knjižničarstva za studente 1. godine prijediplomskog studija Informatologije na kolegiju Osnove informacijske djelatnosti.

RaSTEAM Šibenik – Lego Spike Prime Robot Challenge

Nakon prijave na Lego Spike Prime Robot Challenge, devet studenata pod mentorstvom prof. Jakopeca te organizatora hackathona Bele Ikotića, pripremali su se za navedeni hackathon. Cilj je bio osmisliti 6 zadataka koje će na stazi izvoditi robot Lego Spike Prime.

Osim zadataka, potrebno je bilo osmisliti i stazu (arenu) na kojoj će robot rješavati različite zadatke s preprekama i ciljevima koji će testirati vještine robota. Cijelu stazu, pod vodstvom mentora, osmislila je studentica Dorotea Dražić. Kako bi moderatori na natjecanju znali kako pomoći i voditi natjecatelje, pobrinula se studentica Klara Krnjić koja je napisala Priručnik za moderatore šibenskog Hackathona u sklopu projekta RaSTEM.

Studenti koji su otputovali u Šibenk bili su: Martina Bošković, Dorotea Dražić, Klara Krnjić, Karla Grgurić, Tina Jakić, Luka Marić, Dorotea Laslo te Ivana Tomić.

Prije početka natjecanja naglašeno je kako svaki tim ima poseban kod koji je potrebno skenirati pomoću pametnog telefona kako bi vidjeli zadatke koje su studenti pripremili. Svih šest zadataka prikazani su u obliku video zapisa što je omogućilo natjecateljima vidjeti svaki detalj izgleda robota i način njegova kretanja.
Studenti mentori promatrali su i konzultirali natjecatelje tijekom zadataka. Natjecatelje je ocjenjivao žiri od četiri člana: Bela Ikotić, Antonija Copić, Tomislav Jakopec i Luka Marić.
Na natjecanju je sudjelovalo ukupno 7 timova. Ni jedna ekipa nije uspjela riješiti sve zadatke potpuno točno. Prvo mjesto na natjecanju osvojila je OŠ Meterize Barini i Ivonini genijalci te su osvojili 1.400 eura. Drugo mjesto pripalo je OŠ Vrpolje Mala torcida te su osvojili 800 eura, dok je nagradu u iznosu od 400 eura za treće mjesto pripalo OŠ Jurja Šižgorića Bekavci original.

Razmjena mladih Red to the bull – Litva / The Red to the Bull Youth Exchange in Lithuania

Razmjena mladih Red to the Bull u Litvi, u kojoj sam sudjelovala od 13. do 21. studenog, bila je uistinu transformativno iskustvo koje je okupilo 30 mladih ljudi iz pet različitih zemalja- Litve, Grčke, Turske, Španjolske i Hrvatske. Projekt, financiran iz programa Erasmus+ i Europske unije, imao je za cilj pozabaviti se problemom zlostavljanja (bullyinga i mobinga) u našim zemljama, naglašavajući važnost i mogućnosti smanjenja stope i pojave istog.

Tijekom osmodnevnog projekta imala sam priliku upoznati bogate tradicije iz drugih zemalja sudionica što mi je omogućilo da proširim svoje kulturne horizonte. Međutim, sam projekt nadilazi kulturnu razmjenu. Kroz kontinuirane rasprave, radionice rješavanja raznih problema i druge zanimljive aktivnosti, uronili smo u raznovrsne aspekte zlostavljanja te istraživali načine za borbu protiv nasilja. Jedan od važnijih aspekata ovog projekta bilo je uključivanje umjetničkih metoda kao sredstva za poticanje rasprave o problemu zlostavljanja. Ovakav svježi i zanimljiv pristup je rasprave učinio dinamičnijima i nama kao sudionicima omogućio da kreativno izrazimo svoje emocije i iskustva. 

Ovaj projekt je između ostalog imao i veliki utjecaj na moj osobni rast; stekla sam uvid u težinu zlostavljanja i njegove posljedice, te ono najvažnije razvila sam i praktične vještine snalaženja u izazovnim situacijama. Posebno bih htjela naglasiti da smo na jednoj od radionica imali priliku raditi i pričati s profesionalnom psihologinjom, što je zaista hvale vrijedan čin od strane organizacije projekta. 

Naravno, ovakvi projekti nisu samo cjelodnevne radionice. Uz sve aktivnosti, voditelji projekta ostavljali su nam i dovoljno slobodnog vremena za razgledavanje Vilniusa, glavnog grada Litve i Elniakampisa, mjesta u kojem smo boravili tijekom projekta. Također, slobodno vrijeme nam je omogućilo bolje upoznavanje s drugim sudionicima te nam time pružajući mogućnost da steknemo zaista posebna prijateljstva i stvorimo najljepša sjećanja!

The Red to the Bull Youth Exchange in Lithuania, in which I participated from November 13th to 21st, was truly a transformative experience that brought together 30 young people from five different countries – Lithuania, Greece, Turkey, Spain, and Croatia. The project, funded by the Erasmus+ program and the European Union, aimed to address the issue of bullying and mobbing in our countries, emphasizing the importance and possibilities of reducing its prevalence.

During the eight-day project, I had the opportunity to get to know the rich traditions of participants from other countries, allowing me to broaden my cultural horizons. However, the project went beyond cultural exchange. Through continuous discussions, problem-solving workshops, and other engaging activities, we delved into various aspects of bullying and explored ways to combat violence. One of the crucial aspects of this project was the incorporation of artistic methods as a means to encourage discussion about the issue of bullying. This fresh and interesting approach made the discussions dynamic and allowed us, as participants, to creatively express our emotions and experiences.

This project had a significant impact on my personal growth; I gained insight into the severity of bullying and its consequences. Most importantly, I developed practical skills to navigate challenging situations. I would like to emphasize that, during one of the workshops, we had the opportunity to work with and talk to a professional psychologist, which was a commendable act by the project organizers.

Of course, such projects are not just full-day workshops. Alongside all the activities, project leaders provided us with enough free time to explore Vilnius, the capital of Lithuania and Elniakampis, where we stayed during the project. Also, free time allowed us to meet other participants better and form truly special friendships, creating some of the most beautiful memories!

Tekst napisala / written by: Leonarda Litvić