Medical information conference Croatia

Konferencija MICC Medical Information Conference Croatia koja okuplja stručnjake iz područja medicine, informacijskih znanosti i zdravstva ove je godine održana 3. lipnja 2025. na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Ovogodišnja tema konferencije bila je Informacijsko preopterećenje u medicini.

Na konferenciji su se razmatrali izazovi s kojima su se suočavali liječnici znanstvenici prilikom prikupljanja i interpretacije velikih količina podataka u medicinskim istraživanjima. Kliničari su podijelili svoja iskustva o utjecaju informacijskog preopterećenja na donošenje odluka u svakodnevnoj praksi, a posebna se pažnja posvetila analizi posljedica prekomjernog protoka informacija na upravljanje zdravstvenim sustavom.

Jedan od aspekata konferencije bio je i utjecaj informacijskog preopterećenja na korisnike zdravstvenih usluga. Razmatralo se kako prekomjerna dostupnost informacija oblikuje percepciju pacijenata o zdravstvenim temama te kako to utječe na njihovu sposobnost donošenja informiranih odluka.

Izv. prof. dr. sc. Snježana Stanarević Katavić sudjelovala je s pozvanim izlaganjem naslovljenim „Zdravstvena pismenost u eri umjetne inteligencije – nove prilike i novi izazovi“.  U izlaganju je predstavila potencijale umjetne inteligencije u jačanju zdravstvene pismenosti pacijenata, naglašavajući potrebu za sustavnim razvojem informacijske i znanstvene pismenosti kao jednog od preduvjeta za postizanje zadovoljavajuće razine zdravstvene pismenosti pacijenata.

LIDA 2025 – Dubrovnik

Od 19. do 21. svibnja 2025. održana je međunarodna konferencija Libraries and Information Institutions in the Digital Age (LIDA).  LIDA  se nakon 25 godina vratila u Dubrovnik u prostore IUC-a (Inter-University Centre) te je i ove godine bila organizirana uz financijsku podršku Filozofskog fakulteta u Osijeku, Odjela za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru i Škole za informacije i komunikacije Sveučilišta Rutgers (SAD).

O temi ovogodišnje konferencije „Navigating Disruptive Times: Embracing Uncertainty, Ensuring Credibility“, tijekom tri konferencijska dana, izlagalo je 120 autora iz 19 zemalja iz cijelog svijeta (Austrija, Bosna i Hercegovina, Češka, Danska, Estonija, Filipini, Finska, Hrvatska, Irska, Izrael, Južnoafrička Republika, Kanada, Norveška, Poljska, Slovenija, Španjolska, Švedska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Sjedinjene Američke Države). Predavači su se bavili temama kao što su digitalna transformacija, generativna umjetna inteligencija i njezin utjecaj na svakodnevni život, znanost, obrazovanje i baštinske ustanove (knjižnice, arhive, muzeje), intelektualne slobode u doba postneutralnosti, informacijska pismenost, digitalna prava i nejednakosti, upravljanje knjižničnim zbirkama i informacijama, inovativne knjižnične usluge i prakse (mentalno zdravlje, građanska znanost itd.), društvene zadaće knjižnica, obrazovanje i razvoj karijere u informacijskim znanostima itd.

Prvi dan konferencije otvoren je posebnim predavanjem u kojem je Tatjana Aparac-Jelušić sudionike podsjetila na značajan doprinos Tefka Saracevica informacijskim znanostima općenito, ali i konferenciji LIDA. Sudionicima su se tom prilikom obratili i Srećko Jelušić, Marie Radford, Nick Belkin te Aida Tanaka (Tefkova kći). Uz tri pozvana predavanja (Abebe Rorissa iz SAD-a, Marijana Tomić iz Hrvatske te Andrew Cox iz Ujedinjenog Kraljevstva) izloženo je 35 prihvaćenih radova, 12 postera, tri panela i jedna demonstracija. Održan je i doktorski forum na kojem su četiri doktorandice (iz Hrvatske, Irske i Poljske) predstavile svoja istraživanja te studentska sesija Student Showcase u kojoj su studenti diplomskih studija (iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, SAD-a i Kanade) izložili svoje projekte i istraživanja. Tijekom skupa održana je i posebna sesija posvećena 25. obljetnici konferencije, na kojoj je Sanjica Faletar sudionike podsjetila na dugu tradiciju konferencije, teme kojima se bavila tijekom godina, pozvane predavače i posebne goste koji su na njoj sudjelovali te ostale zanimljive informacije o ovoj, za hrvatsku informacijsku i knjižničnu znanost, iznimno važnoj konferenciji.

Na zatvaranju konferencije dodijeljene su i nagrade za najbolje postersko izlaganje (Marija Miletić, Pomorska škola Bakar, Hrvatska, „S.O.S. Heritage: Save Our School Heritage“) i najbolje studentsko izlaganje (Marjorie Vincent, Université de Montréal, Kanada, „Deciphering the Past Using Digital Technology: Transkribus and Judicial Archives“).

Sudionici skupa imali su prilike, u pratećem kulturnom programu, obići grad uz stručno vodstvo te posjetiti izuzetno vrijednu knjižnicu franjevačkog samostana Male braće i znanstvenu knjižnicu u Dubrovniku.

Odabrani radovi bit će objavljeni početkom 2026. godine u posebnom broju međunarodnog znanstvenog časopisa Canadian Journal of Information and Library Science (CJILS/RCSIB) pod uredništvom Kornelije Petr Balog.

Na konferenciji je volontiralo pet studentica diplomskog studija Informatologije (Monika Ageljić, Monika Brandić, Kristina Gagulić, Inga Pemper i Irena Poje) te je izlagalo nekoliko nastavnika i studenata Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku.

Izlaganje:

  • Verification of Content Generated by Artificial Intelligence. Tomislav Jakopec, Josipa Selthofer i Ines Hocenski

Posterska izlaganja:

  • Artificial Intelligence (AI) in Education: Attitudes of European iSchools’ Representatives. Sara Martinez Cardama, Kornelija Petr Balog i Sanjica Faletar
  • Promoting Gender Equality in Information Science: Innovative Approaches in Higher Education. Juan-José Boté-Vericad, Thomas Mandl, Kornelija Petr Balog, Drahomira Cupar, Džejla Khattab, Stefan Dreisiebner i Michaela Dombrovská
  • The Technological Triad: Descriptive Concept of Today’s Totality of Reality: Revisited. Boris Badurina, Milijana Mićunović i Boris Bosančić
  • Written Heritage Preservation Management: Importance of Goal-oriented Approach. Ines Horvat i Damir Hasenay

Student Showcase:

  • Easy-to-Read Book Material in Croatian Public Libraries. Irena Poje i Borna Petrović

Više o konferenciji možete pronaći na službenim mrežnim stranicama https://lida.ffos.hr/.


Dfest 2025.

Dana 8. i 9. svibnja 2025. godine u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici održan je 14. festival hrvatskih digitalizacijskih projekata Dfest, skup posvećen digitalizaciji kulturne i znanstvene baštine, sustavima za upravljanje digitalnom građom, digitalnim proizvodima i uslugama te promociji digitalizacijskih projekata. Na skupu su studenti diplomskog studija Informatologije Kristina Gagulić, Monika Brandić i Borna Petrović s mentoricom izv. prof. dr. sc. Kristinom Feldvari, pri Centru za istraživanje kulturnog identiteta i regionalne baštine, održali izlaganje „Umjetna inteligencija kao pomoć u predmetnoj obradi poslovica na Portalu hrvatskih poslovica“, kojim su predstavili postupak predmetne obrade i klasifikacije hrvatskih poslovica od 12. do 19. stoljeća uz osvrt na pomoć umjetne inteligencije.

7. stručni skup „Ostvarimo potencijale knjižnica“

Dana 15. svibnja 2025., izv. prof. dr. sc. Kristina Feldvari i Borna Petrović, student 2. godine diplomskog studija Informatologije, sudjelovali su ispred Centra za istraživanje kulturnog identiteta i regionalne baštine na 7. stručnom skupu „Ostvarimo potencijale knjižnica“ s izlaganjem Pristup značenju kroz jezičnu slojevitost: Portal hrvatskih poslovica kao digitalni alat za inkluzivno otkrivanje hrvatskih narodnih poslovica. Skup je održan online, u organizaciji Gradske knjižnice „Ivan Goran Kovačić“ Karlovac s krovnom temom „Kako do uspješnijeg obrazovanja osoba s teškoćama čitanja“.

Sudjelovanje na stručnom skupu „Knjižnica u knjižnici 2025.: bajke i baština“

Asistentica Mirna Gilman Ranogajec i izv. prof. dr. sc. Ivana Martinović sudjelovale su na stručnom skupu Knjižnica u knjižnici 2025.: bajke i baština s poster izlaganjem pod naslovom Pripovijedanje kao način promicanja multikulturalnosti i inkluzivnosti u knjižnicama. Tematski okvir ovogodišnjeg skupa bio je Pripovijedanje u službi izgradnje angažiranih korisničkih zajednica knjižnica, a poster je sadržajno prikazao pripovijedanje kao efikasan i prilagodljiv način za prijenos znanja, jačanje identiteta i međukulturnu razmjenu. U kontekstu suvremenih izazova, kao što su migracijska kretanja i nedostatak prilagođenih programa za nacionalne manjine i migrante, knjižnice mogu postati središnja mjesta inkluzivnosti i interkulturnog dijaloga. Poster prikazuje na koji način pripovijedanje može imati višestruke pozitivne učinke: jačanje osjećaja pripadnosti među djecom različitih kulturnih pozadina, promicanje međusobnog razumijevanja i poštovanja kulturne raznolikosti, razvoj pismenosti, kritičkog mišljenja te kulturne svijesti. Knjižnice, kao inkluzivne i edukativne ustanove, imaju značajan potencijal da kroz pripovjedačke programe postanu ključni akteri interkulturnog dijaloga i društvene kohezije. Predstavljeni primjeri mogu poslužiti kao vrijedan poticaj za daljnji razvoj i implementaciju sličnih inicijativa u narodnim knjižnicama u Hrvatskoj.

Festival znanosti 2025.

Dana 5. svibnja 2025. godine, doc. dr. sc. Tihana Lubina i Borna Petrović u sklopu Festivala znanosti održali su postersko izlaganje AI i mi: koliko su naši podaci i privatnost zaštićeni na mreži?. Na posteru je predstavljen pregled rezultata dosadašnjih istraživanja o mrežnoj privatnosti, pregled rezultata istraživanja o percepciji privatnosti osobnih podataka studenata Filozofskog fakulteta u Osijeku te praktični savjeti kako zaštititi svoje osobne podatke na mreži.

Na Festivalu znanosti, sudjelovala je i asistentica Mirna Gilman Ranogajec, s posterom Što se događa kada im čitamo.

Noć knjige

U sklopu Noći knjige, 23. travnja 2025. godine, dr. sc. Tamara Zadravec, predavačica i Borna Petrović u holu Filozofskog fakulteta održali su postersko izlaganje na temu Životinjsko carstvo riječi: simbolika i značaj životinja kroz književnu povijest . Izlaganje su poslušali studenti 2. godine prijediplomskog studija Informatologije u okviru kolegija Knjižnički programi i usluge za djecu i mlade, nakon čega su imali priliku provjeriti svoje znanje o životinjama u književnosti rješavanjem križaljke o simbolici životinja u kanonima svjetske književnosti. Poster je bio dostupan od 17 do 21 sat, a razgledali su ga i drugi studenti koji posjetitelji Fakulteta.

Održana šesta FFOS-ova biciklijada

U nedjelju, 30. 3. 2025. održana je šesta po redu biciklijada Filozofskog fakulteta u Osijeku na ruti Osijek – Kopački rit. Pored poticanja na zdrav život i upoznavanje lokalne prirodne baštine osnovni je cilj biciklijade bio informirati građane o problemima s kojima se susreću osobe s disleksijom i dugim teškoćama čitanja. Biciklijada je i ove godine bila organizirana u znak podrške kampanji Hrvatskog knjižničarskog društva „I ja želim čitati“, čijoj se organizaciji Filozofski fakultet u Osijeku službeno pridružio 2019. godine.

U organizacijskom timu sudjelovali su, i ove godine, Filozofski fakultet u Osijeku, Klub studenata informacijskih znanosti Libros i Klub studenata psihologije Psihos, Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek, Društvo knjižničara Slavonije, Baranje i Srijema, osječki ogranak Hrvatskog čitateljskog društva, Poliklinika SUVAG Osijek te Gradski savez za sportsku rekreaciju „Sport za sve“.

Unatoč lošem vremenu prethodnih dana nedjelja je bila sunčana i rutu od ukupno 30 kilometara, bentom uz Dravu, odvozilo je 59 sudionika. Zahvaljujući sponzorstvu Gradskog prijevoza putnika Osijek, u vožnji je sudjelovalo i nekoliko sudionika koji ne posjeduju vlastite bicikle. Eleonora Matić, policijska službenica za prevenciju Ureda načelnika Policijske uprave osječko-baranjske, prije polaska je upoznala sudionike s pravilima ponašanja u prometu za bicikliste te im podijelila prikladne promotivne materijale.

Na cilju su sudionici kratko predahnuli uz osvježenje te pritom poslušali vrlo zanimljivo predavanje o Parku prirode Kopački rit i njegovu biljnom i životinjskom svijetu.

Iako su na ovogodišnjoj biciklijadi većinu sudionika činili studenti, nekoliko učenika OŠ Franjo Krežma svojim su sudjelovanjem potvrdili da je ovu rutu moguće izvoziti bez velike pripreme te stoga koristimo ovu priliku da građane pozovemo da nam se sljedeće godine pridruže u još većem broju. 

Biciklijadu su i ove godine popratili lokalni mediji: HRT Radio Osijek i Osječka TV.

Sanjica Faletar

Erasmus+ projekt TELL: Europske knjižnice koje uče

Godine 2023. Vijeće Europe odobrilo je Preporuku o knjižničnom zakonodavstvu i politici u
Europi (Preporuka CoE) u kojoj se opisuje suvremena vizija narodnih knjižnica kao ustanova čiji
ciljevi podrazumijevaju slobodu izražavanja, slobodan pristup informacijama i demokratsko
sudjelovanje građana; održivi razvoj; umjetnu inteligenciju te iznalaženje načina za rješavanje
globalnih i lokalnih izazova. Projekt Europske knjižnice koje uče (TELL – The Transforming
European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati navedena načela
i ciljeve te ih prevoditi u svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri
suvremene informacijske politike. A kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj
fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim)
na sljedeće aktivnosti: promicanje sudjelovanja građana u razvoju demokratskog društva, podupiranje društvene uključenosti, prepoznavanje lokalnih potreba i promicanje UN-ovih ciljeva održivog razvoja u lokalnim
zajednicama, poticanje razumijevanja i korištenja alata umjetne inteligencije među svim slojevima
stanovništva, razvijanje otpornosti knjižnica i njihove sposobnosti da se suoče s nepredviđenim
događajima, poput pandemija i drugih katastrofa, te razvijanje sposobnosti knjižničnog osoblja za osiguravanje raznovrsnih izvora prihoda,
kao što su europski strukturni fondovi i lokalna uprava zadužena za socijalnu politiku.
Budući da se knjižnice u pojedinim europskim zemljama, uključujući i Hrvatsku, suočavaju s
brojnim izazovima pri ostvarivanju navedenih ciljeva, a među kojima se posebno ističu potreba
za stalnim razvojem vještina i kompetencija knjižničara te nedostatno financiranje na nacionalnoj
i lokalnoj razini, u okviru TELL projekta planiraju se organizirati međunarodne ljetne škole i
drugi oblici osposobljavanja i poučavanja knjižničara na nacionalnim razinama te raznovrsne
aktivnosti senzibilizacije donositelja odluka i građana o navedenim zadaćama narodnih knjižnica
u suvremenim društvima.
U projektu TELL, kojeg financira Europska Unija u okviru programa Erasmus+ s 400.000,00
Eura, iz Hrvatske sudjeluju Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Osijek i
Hrvatsko knjižničarsko društvo te niz visokoškolskih ustanova i organizacija civilnog društva iz
Rumunjske (Rumunjsko knjižničarsko društvo je ujedno i glavni nositelj projekta), Francuske,
Italije, Portugala, Grčke i Bugarske.
Glavna obveza partnera s Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku
vezana je uz organizaciju druge ljetne škole 2026. godine (prva će se organizirati tijekom 2025. u
Grčkoj) na kojoj će se sudionici iz zemlje i inozemstva upoznati s Europskim strukturalnim
fondovima te usvojiti znanja i vještine neophodne za njihovo korištenje.


Nagrađeni nastavnici

U sklopu Tjedna znanosti koji se održao na Filozofskom fakultetu, od 10. veljače do 14. veljače 2025., održana je i podjela priznanja i nagrada studentima i djelatnicima fakulteta. Ispred Odsjeka za informacijske znanosti, priznanja su dodijeljena doc. dr. sc. Milijani Mičunović i dr. sc. Ines Hocenski, višoj asistentici. Profesorice Mičunović i Hocenski dobile su priznanje za izvrsnu ocjenu (5.0) na temelju rezultata jedinstvene sveučilišne studentske ankete za akademsku 2023./2024. godinu.